Vi har en tro och övertygelse om att det går att skapa en annorlunda hemtjänst där människan är i fokus, även medarbetaren och kunden. Vi har mött mycket ensamhet och isolering i vårt arbete. Vi vill förändra genom trygghet och närhet. Vi skapar trygghet och närhet genom kontinuitet. Kontinuitet för oss innebär att du som kund möter ett känt ansikte med kunskap om dina behov.
För dig som medarbetare ger kontinuitet ett större ansvar och inflytande i arbetet. Vi är övertygade om att kontinuitet ger de bästa förutsättningarna för en meningsfull och trygg vardag, där personliga relationer skapas och ett gemensamt förtroende har större möjlighet att utvecklas.
”En trygg och meningsfull vardag – en värdig tillvaro för våra medarbetare och kunder” ”DU är UNIK och skall bli sedd utifrån den du är”
Vi arbetar med att hålla en väldigt hög kontinuitet på personalen som kommer till dig. Vårt mål är att ha så få olika personal hemma hos dig eller ditt företag. Detta för att du skall känna trygghet med den som arbetar hos dig.
Vi anpassar oss så långt det är möjligt efter ERA behov och önskemål. Vi ser flexibilitet som en självklarhet för att få våra kunder nöjda.
Vi tar ansvar för företagets verksamhet ur ett hållbarhetsperspektiv. För oss innebär det att balansera ekonomisk tillväxt med positiv inverkan på människan och miljön, nu och för kommande generationer. Långsiktigt agerande är grunden för våra beslut.
Eventuella nycklar och koder försvaras tryggt och säkert i säkerhetsklassade skåp. Allt som sker och den information som finns i ditt hem eller på ditt företag stannar givetvis hos vår personal med tystnadsplikt. Du måste kunna känna dig 100 % trygg med oss och den personal vi har hos dig.
Vi är försäkrade om något oförutsett skulle inträffa. Personalen är naturligtvis också försäkrad på arbetsplatsen.
Sekretess är en självklarhet för oss. Våra anställda arbetar under sekretessavtal.
Vi är kända för vår höga kvalitet på utförandet av våra tjänster samt vår personals bemötande.
Tack vare våra nöjda kunder och vår fantastiskt trevliga och noggranna personal, växer vi hela tiden.
Kvalitet är vårt stora motto och varje dag ska vi leva upp till kundens förväntan på att ”Systrarna Odhs är helt fantastiska och gör ett fantastiskt arbete”
Vi lämnar alltid 100 % nöjd kund garanti på våra avslutade arbeten. Vilket innebär att vi rättar till eventuella bristerna inom 48 timmar.
Vi vill värna om vår miljö och använder enbart miljömärkta produkter i största möjliga utsträckning. Målet är att ligga i framkant i städkunskaper och material för att undvika att använda rengöringsmedel när det absolut inte behövs, trots att de är miljövänliga.
Vi är medlemmar i arbetsgivarorganisationen Almega, som vi har kollektivavtal hos.
Tillsammans med våra medarbetare, fackklubben och skyddsombuden ser vi till att vi har den bästa tänkbara arbetsmiljön för våra medarbetare.
I fakturan vi skickar till dig har vi redan dragit av RUT-avdraget, om det finns underlag för det. Avdraget är ok enligt Skattemyndighetens regler. I vår tur ansöker vi om dessa pengar hos Skattemyndigheten. Därför måste du som kund ange personnummer när du ansöker om RUT-avdrag.
Du har rätt till 50 % avdrag per hushåll och upp till 25 000kr per år och person.
Finns det två personer i hushållet kan du ansökan om avdrag upp till 50 000kr.
Som många av er känner till så är vi sedan drygt 3 år tillbaka i en process om att söka tillstånd för vår hemtjänstverksamhet. 2019 blev alla privata företag skyldiga att ansöka om tillstånd från IVO för att få fortsätta bedriva verksamhet. Denna process skulle ta ca 6-9 månader, vi är nu uppe i över 3 år och vårt ärende ligger nu hos Förvaltningsrätten.
Förvaltningsrätten ska nu ta ställning till de brister IVO påstår Systrarna Odh har. De brister IVO hävdar vi har handlar till stor del om brister som sedan länge är åtgärdade i vissa fall sedan flera år tillbaka och borde därmed inte vara aktuella för bedömning. Till detta kommer även från IVO direkta felaktigheter som bland annat att vi inte skulle få nya kunder. Det vet ju ni, så väl som vi, att vi har en stor tillströmning av nya kunder, och hade vi inte bedrivit en verksamhet med hög kvalité och god vård så hade vi heller inte fått nya kunder. Ni gör verkligen ett fantastiskt jobb, varje dag ute hos våra kunder!
Vår arbetsgivarorganisation Almega har, efter att ha gått igenom vårt ärende och sett alla felaktigheter som finns från IVO, valt att tydligt gå ut och stötta oss i vår sak. Detta är ovanligt att en så stor organisation tydligt tar ställning för ett enskilt företag som oss. Detta ska vi vara så stolta över och verkligen känna stödet ifrån och det ger oss stora förhoppningar om att nu kunna få ett positivt besked från Förvaltningsrätten.
Utöver stöd från vår branschorganisation Vårdföretagarna har även kommunerna bekräftat att dom är nöjda med Systrarna Odhs utförande.
Almega har med anledning av detta kontaktat lokalpressen som ser detta som ett ärende värt att lyfta. Imorgon kommer det att sändas ett nyhetsinslag på P4 Skaraborg med bland annat mig, Jesper och även kommentarer från IVO gällande vår sak, och jag hoppas att detta ska belysa vikten av sakliga och rättvisa beslut från myndigheter och även vilken viktig insats alla ni ute i verksamheten dagligen utför. Med våra nästan 400 brukare i Skövde och Falköping så är vi en viktig del i människors trygghet och vardag, och vi hoppas på ett stort stöd i vår sak i samband med detta radioinslag.
Frågor gällande detta besvaras av jennie.harnstrom@systrarnaodh.se och Jesper@dannebacken.se